Producenten zitten vandaag vast tussen strengere regels enerzijds, onder meer rond duurzaamheid, en veranderende consumenteneisen anderzijds. Tussen beiden zit een spanningsveld, maar ook in de eisen van de kopers van morgen schuilen verschillende verborgen tegenstrijdigheden. Op Empack Mechelen worden deze eindelijk ontrafeld.
Op Empack 2025 ontmoeten professionals uit de hele verpakkingsindustrie elkaar voor inspiratie, innovatie en inzicht. Eén van de meest opvallende aanwezigen dit jaar? PakPraat, dé packaging podcast van België en Nederland die met een frisse blik de toekomst van verpakken verkent. Initiatiefnemers Ariane van Mancius (Now New Next), Lucy van Keulen (L’Atarimae) en Emmilie Kuks (Now New Next) geven alvast een voorproefje van de scherpe analyses, eerlijke vragen en tomeloze energie die ze meebrengen naar de beurs.
Van afval tot toekomstvisie
Lucy van Keulen, afvalexpert en oprichter van L’Atarimae, vertrekt vanuit een bijzonder gedachtegoed: de Japanse traditie om een plek mooier achter te laten dan je ze aantrof. “Ik sta bedrijven bij die in hun groei het verschil willen maken”, vertelt ze. “Dat vergt meer dan enkel recyclen of een groen kleurtje. Het gaat over de hele keten aanpakken.”
L’Atarimae adviseert bedrijven, ontwerpers en onderzoekers over innovatieve en circulaire strategieën. Geen klassiek consultancyverhaal, maar praktijkgericht: “Ik stop niet bij het neerleggen van een advies, ik kijk ook mee hoe het kan worden geïmplementeerd. The proof is in the eating. In deze sector is de volgende stap namelijk vaak de moeilijkste.”
Ontwerpen voor Gen Next
Die ‘volgende stap’ betekent bij Now New Next, een autoriteit op vlak van verpakkingsontwerp, vooral: verpakken voor de consument van morgen. Emmilie Kuks werkt er op de kruising van strategie, duurzaamheid en consumentengedrag. “De jongere generatie koopt anders, denkt anders, en kiest anders. Dat vraagt een geheel nieuwe strategie.”
Op TikTok – ondertussen de vierde grootste retailer in het VK – begint het aankoopproces met een scroll. De fysieke verpakking in de supermarkt is al lang niet meer het eerste contactmoment. “Als merk moet je tegenwoordig kunnen opvallen in een video. Jongeren kiezen voor bold design en kleurrijke verpakkingen als tegengewicht voor de soms zware boodschappen die hen bereiken uit de wereld.”
Daarnaast ligt de nadruk steeds vaker op vertrouwen: past een product bij de waarden die ze zelf uitdragen? Denk aan duurzaamheid, maar ook aan de zogenaamde peer review: gebruiken hun vrienden het ook? “En ‘vrienden’ interpreteren ze breed; dat kunnen eveneens influencers zijn.”
Tegelijk kiezen jongeren voor gemak, waardoor hun keuzes weleens durven botsen met hun idealen. Emmilie: “Waarden worden soms weggedrukt door waar kopers aan worden blootgesteld. Dat maakt het voor producenten niet gemakkelijk om in te schatten wat de drivers zijn voor Gen Next. Dat spanningsveld leggen we bloot in onze sessies en in de podcast.”
PakPraat Live: laat je inpakken
In PakPraat brengen Ariane, Lucy en Emmilie thema’s als microplastics, wetgeving, innovatie of consumentengedrag op een toegankelijke manier naar een breed publiek. Geen droge analyses, wel eerlijke gesprekken met uiteenlopende stemmen: van immunologen tot bankiers, van schrijvers tot afvalverwerkers.
“Wat ons bindt, is de drang om onze energie om te zetten in iets positiefs”, zegt Lucy. “We willen de sector in beweging krijgen. Niet door adviezen uit te delen, maar door te tonen wat er allemaal al wel kan!”
Tijdens Empack nemen ze meerdere afleveringen op, rechtstreeks vanaf de beursvloer. Soms kort en bondig met studenten of trendwatchers, soms verdiepend met belangrijke spelers uit de industrie. Bezoekers kunnen live meekijken, meeluisteren, of gezellig meepraten.
Expertsessies die je blik verruimen
Naast de podcast zijn Lucy en Emmilie ook te zien in de inhoudelijke sessies op Empack:
- Gen Next: drivers & barriers + Packaging & TikTok + Hero Image: from off- to online – door Now New Next
Emmilie Kuks laat in drie verschillende sessies zien hoe verpakkingen zich moeten aanpassen aan het gedrag van jonge consumenten: visueel krachtig, geschikt voor e-commerce en afgestemd op waarden die jongeren belangrijk vinden. Maar ook: hoe ga je om met hun paradoxale gedrag tussen gemak en duurzaamheid? - Waarom vallen recyclers om? – door L’Atarimae
Lucy van Keulen analyseert waarom duurzaamheid zo lastig is en waar het systeem hapert. Ze legt uit waarom recycling en innovaties zo’n moeilijk parcours kennen – en waarom oplossingen soms toch dichterbij liggen dan gedacht.
Waarom je erbij moet zijn
Empack is dé plek waar ontwerpers, producenten, marketeers en beleidsmakers samenkomen. Met PakPraat live, interactieve sessies en een open blik op de toekomst, is het event relevanter dan ooit. In een tijd waarin innovatie onder druk staat, bieden stemmen als die van Lucy en Emmilie perspectief, richting én een gezonde portie inspiratie.
Kom luisteren, praten en leren op Empack, en ontdek wat jouw rol kan zijn in de verpakkingsketen van morgen.


