Ja, verduurzamen is ingewikkeld. PackSense legt uit hoe waarom dat zo is (en wat je juist moet doen met PPWR)
Ondernemingen zijn vaak best bereidwillig om te werken aan duurzaamheid. Alleen: ze weten niet waar te beginnen. Op Empack 2025 legt Robbert-Jan Pos uit waarom het zo moeilijk is en waar je kunt beginnen.
“Het ligt niet aan jou: verduurzamen is wel degelijk ingewikkeld.” Met die boodschap komt Robbert-Jan Pos, directeur van PackSense, naar Empack 2025. Zijn sessie is een aanrader voor iedereen die worstelt met de almaar strenger wordende regelgeving rond verpakkingen, de snel veranderende consument en het kluwen van duurzaamheidsclaims.
Steeds vaker klinkt het in de sector: “We wíllen wel verduurzamen, maar waar moeten we beginnen?” Precies daar zet PackSense zich voor in. Niet als leverancier, maar als onafhankelijke kennispartner voor de volledige verpakkingsketen.
Waarom het juist zo moeilijk is
Tijdens zijn sessie op Empack neemt Robbert-Jan bezoekers mee in de complexe wereld van duurzame verpakkingen en legt hij uit waarom het allemaal zo lastig is. “Ik wil mensen laten weten dat ze niet dom zijn, mochten ze niet alles precies snappen. Want het is gewoon complex.”
Volgens Robbert-Jan steunt echte verduurzaming op drie cruciale pijlers:
- Kunnen: Zijn de materialen of oplossingen technologisch haalbaar?
- Mogen: Laat de (vaak land-specifieke) wetgeving dit toe?
- Willen: Is de consument en producent bereid om het product ook effectief correct te gebruiken en te sorteren?
Pas als die drie overlappen, kan een verpakking écht circulair worden. Een treffend voorbeeld: composteerbare koffiecapsules. Technisch mogelijk? Ja. Wettelijk toegestaan om weg te gooien in je gft-bak? Niet in elk land. Gebruiker die ze correct sorteert? Vaak niet. “Dan strandt het idee, ondanks de goede intentie.”
Een eerlijk speelveld schetsen
Tijdens de sessie zal Robbert-Jan niet alleen de principes van circulaire verpakkingen uiteenzetten, maar ook een concrete tool aanreiken: de OK-lijst. “Die helpt bedrijven kiezen uit een reeks veilige verpakkingsopties. Als je niet te veel tijd wilt verliezen, maar zeker wil zijn, kies je één van die negen.”
Daarnaast toont hij hoe wetgeving zoals de Europese Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR) de verpakkingsindustrie richting 2030 en daarna zal vormgeven. “Veel bedrijven zullen op Empack overspoeld worden met informatie over die nieuwe regels. Wij willen hen vooral context geven: waarom is het zo moeilijk? En hoe kom je toch tot oplossingen?”
Van etikettendrukker naar systeemdenker
Robbert-Jan stond jarenlang aan het hoofd van een verkoopafdeling van de Optimum Group, een Europese organisatie van 17 etikettendrukkerijen. In die functie kreeg hij steeds vaker vragen van klanten over duurzaamheid en – specifieker – over de PPWR.
“Eerlijk? In het begin deed ik wat veel salesmensen doen: moeilijke woorden gebruiken en hopen dat de klant het slikt”, vertelt Robbert-Jan. “Maar dat werkte steeds minder goed. Klanten wilden échte antwoorden. Alleen: die had ik niet. Niemand in onze groep wist precies hoe die complexe regelgeving in elkaar zat. En dat terwijl wij als grootste speler in Nederland daar wél een verantwoordelijkheid in dragen.”
De geboorte van PackSense
Hij besloot de handschoen op te nemen. Wat begon als een intern initiatief om interne en externe klanten van Optimum beter te informeren, groeide uit tot een groter plan. Gaandeweg besefte Robbert-Jan dat de nood aan duidelijke, onafhankelijke informatie veel breder was dan alleen de eigen organisatie en Optimum-klanten. “Maar als etikettenverkoper kon ik niet zomaar bij de concurrentie aankloppen. Om echt impact te maken, moest ik af van dat commerciële label. Ik moest onafhankelijk worden.”
Die stap zetten Optimum Groep en hij begin 2025 samen, toen PackSense officieel werd gelanceerd tijdens Empack in Den Bosch. PackSense is juridisch en operationeel onafhankelijk. Robbert-Jan: “Er zijn geen verkoopdoelstellingen, geen producten die gepusht worden. Enkel advies op maat, gebaseerd op kennis en zonder commercieel belang.”
Het doel? Zoveel mogelijk bedrijven begeleiden in hun verduurzaming, met een duidelijke focus op wetgeving, materiaalkeuzes en gedragsverandering. PackSense wil kostenneutraal werken, maar is niet winstgedreven.
“We willen iedereen helpen die bereid is om iets te doen”, zegt hij. “En dan liefst meteen goed. Bedrijven willen dit hoofdstuk niet drie keer herbekijken; ze willen nu de juiste stappen zetten en verder kunnen.”
Waarom jij erbij moet zijn
Of je nu producent, verpakkingsontwerper, marketeer of beleidsmaker bent: de sessie van Robbert-Jan Pos geeft helder inzicht in de uitdagingen én mogelijkheden van duurzaam verpakken.
Hij sluit af met een krachtige boodschap: “We gaan plastic niet cancellen. Het is vaak prima materiaal, mits correct gebruikt en recyclage. Maar daarvoor hebben we iedereen nodig. Producenten, regelgevers én consumenten. Alleen dan krijgen we het systeem in beweging.”
Kom luisteren naar Robbert-Jan Pos tijdens Empack 2025 en ontdek hoe je de juiste stappen zet in een wereld waar duurzaam verpakken geen keuze meer is, maar een plicht.


