The future of

Op 24 oktober 2019 organiseert RetailDetail in samenwerking met Packaging Innovations 2019 de 2de editie van het RetailDetail Food Congress.

Er ontstaat een nieuw food-ecosysteem waarin retailers, fabrikanten en dienstverleners naar samenwerking zoeken om de consument beter te bedienen. Het RetailDetail Food Congress spot de trends in de voedingssector met aandacht voor productinnovaties & trends, verpakkingsdesign, digitalisering, logistiek, e-commerce, last-mile, etnomarketing, blurring… Foodprofessionals uit binnen- en buitenland delen hun visie.

Programma

Verwelkoming & Ontbijt

Inleiding – Stefan Van Rompaey

Het OnePlanet onderzoekscentrum: nanotechnologie en digitale technologieën voor precisiegezondheid, precisievoeding en precisievoedselproductie| Chris Van Hoof – General Manager – OnePlanet Research Center & Vice-President R&D – imec

In 2018 viel Earth Overshoot Day op 1 augustus. Dat is de symbolische datum die aanduidt wanneer we meer grondstoffen hebben verbruikt dan onze planeet kan produceren of vernieuwen op een jaar. Dat betekent dat de mensheid het equivalent van een planeet heeft geconsumeerd op amper zeven maanden. We moeten een verandering maken in de manier waarop we voedsel produceren en consumeren – niet enkel voor de planeet, maar ook voor onze individuele gezondheid. En we moeten de fundamentele vraag aanpakken: zijn mensen bereid om de manier waarop ze leven en eten aan te passen? Deze uitdagingen aangaan is precies wat we van plan zijn bij OnePlanet Research Center, een nieuw onderzoeks- en innovatiecentrum van imec, de Universiteit van Wageningen en de Universiteit van Radboud, opgestart in Gelderland. Het OnePlanet Research Center zal innovatieve oplossingen ontwikkelen, versnellen en valideren. Het gaat om precisiewerk op het gebied van voedsel, landbouw en gezondheid waarbij chiptechnologie en data-analyse een cruciale rol spelen. Er zijn al vier onderzoeksprogramma’s bepaald: Datagestuurde Voeding & Gezondheid, Burgeremancipatie, Precisieproductie en -verwerking, en tenslotte de Afgestemde Aanvoerketen. In elk programma zullen interdisciplinaire teams van onderzoekers en ingenieurs aan het werk gaan vanuit de drie partners die het programma hebben opgericht. Deze teams zullen toepassingsgedreven research & development uitvoeren met technologie en applicatieroutekaarten die worden gemaakt en gevalideerd door internationale en regionale partners.

Pitch 1: Sabien Windels – Urban farming consultant & ROOF manager at Roof Food

Stadslandbouw en meer bepaald daklandbouw hebben een groot maatschappelijk en economisch potentieel.

Ondanks het momentum van stadslandbouw zien we toch maar weinig succesvolle projecten.

ROOF FOOD, een stadslandbouwproject in Gent, bewijst dat het wel kan.

Tijdens deze uiteenzetting vertelt Sabien van ROOF FOOD over de hindernissen en opportuniteiten van stadslandbouw.

Shipto, 100% milieuvriendelijke ‘last mile’-leveringsoplossing | Arnaud Lesne – Director of Innovation – Carrefour

9 maanden geleden lanceerde Carrefour Belgium een 100% milieuvriendelijke ‘last mile’-leveringsoplossing, ShipTo genaamd. Een vloot van 28 bakfietsen levert bestellingen van kruidenierswaren in de stad Brussel. 24 Carrefour-winkels zijn beschikbaar in de app. De delicatessenwinkel Rob The Gourmet’s Market en de eerste Carrefour-biowinkel zijn in september aan de lijst toegevoegd. Carrefour wil de app nu ook openstellen voor andere winkels. Arnaud Lesne zal tijdens zijn presentatie een aantal exclusieve nieuwigheden bekendmaken!

* Gevolgd door 5 minutes vragen & antwoorden & 30 minuten pauze

PostNL: Spreker nog te bevestigen

Carl Jacobs | CEO – APICBASE

Verrukkelijke maaltijdoplossingen als poke bowls, saladebars en verse pasta – snel klaar – veroveren in rap tempo winkeloppervlakte. Verse producten met korte houdbaarheidsdata vragen een verandering in logistiek, inkoopmanagement, voorraadbeheer en winkelmanagement. APICBASE heeft software ontwikkeld om precies die factoren te beheersen: het bestelproces, de bevoorrading, HACCP en optimalisatie van de workflow om te zorgen dat producten vers en klanten tevreden blijven.

Seppe Nobels – Chef de cuisine – Graanmarkt 13

Gedreven door vakkennis vindt Seppe Nobels, chef de cuisine bij Graanmarkt 13, het een uitdaging om het standaardmodel van een gerenommeerde zaak in vraag te stellen. Zowel de culinaire creaties als de totaalbeleving beleving snakken naar vernieuwing en evolutie. Ook het business model van de huidige horecazaak is achterhaald en aan innovatie toe.
De noden van de klant zijn totaal anders als 10 jaar geleden. Uitgebreid lunchen met de chauffeur voor de deur is niet meer van deze tijd. Het moet tegenwoordig sneller en lichter, want men moet in de namiddag terug op kantoor zijn, met een voldaan, maar fris gevoel. Mensen eten bewuster. Vooral de jeugd stelt zich meer en meer vragen bij hetgeen men consumeert. Wat is de voedingswaarde, wordt het geproduceerd met respect voor mens en planeet? Ik geloof dan ook in “custom made” menus waarin men makkelijk extra natuurlijke eiwitten, vitaminen, ijzers en mineralen als side dishes kan bijbestellen. Vroeger waren sterren en restaurant quoteringen de belangrijkste referentie bij de keuze van een restaurant. De naam van de chef deed er weinig toe. Nu zijn de chefs de nieuwe rocksterren die gidsen durven tegenspreken. Eigenzinnigheid, innoveren en uitblinken in een niche, dat is de toekomst. Jezelf onderscheidden, met groentebereidingen of zeewier, labo gekweekt vlees of gerijpt vlees. Je moet de enige zijn.
In een wereld waarin de technologie niet stilstaat, zijn beleving en persoonlijke aanpak de sleutel tot succes. Lokale ambacht en het from-farm-to-restaurant principe zijn en blijven pijlers die Seppe altijd met klasse zal blijven ondersteunen. Het laatste wat hij wilt als chef is dat ons culinair erfgoed verwaterd in een wereldgastronomie dat unaniem één geworden is. We moeten onze identiteit waarborgen en meer pronken met onze kennis. Vlaanderen is in Nobels’ ogen klaar om de nieuwe culinaire trekpleister van de wereld te worden, Spanje en Scandinavië gingen ons voor, maar wij zijn er klaar voor. Nooit stonden we als chefs voor zo’n grote uitdaging. En daar komt de grondlegger van de ‘urban farming’ in Vlaanderen en internationaal gelauwerd groentechef ons zijn visie over geven.

LUNCH (1u20)

Programma

Werken aan een wereld zonder afval | Priscilla Cornet – Sr Mgr, Shopper Marketing Home Channel – Coca-Cola

Als bottelbedrijf streven we ernaar om onze verpakkingen zo duurzaam mogelijk te maken. De meest duurzame verpakking bestaat echter niet. We moeten dan ook steeds rekening houden met de mogelijke invloed op het milieu.

We gaan steeds op zoek naar duurzame oplossingen zodat onze klanten er zeker van kunnen zijn dat onze verpakkingen geen schade toebrengen aan onze planeet.
We moeten de balans vinden tussen een aantal, soms tegenstrijdige, verantwoordelijkheden: we moeten de uitgestoten hoeveelheid koolstof beperken maar moeten tegelijk onze klanten gebruiksgemak en keuzes aanbieden.

Dat betekent dat we verder en sneller moeten gaan om verandering binnen ons bedrijf en de sector te stimuleren. Als we de eerste stap zetten, kunnen we uitgroeien tot een leidinggevend bedrijf in circulaire economie. Dit is cruciaal om afval te beperken en de bronnen van de aarde te beschermen.

Local – The Shop that grows what it sells | Ross McCurrach – Founder

This shop, a complete little eco-system, inside a retail site, grows food. Leafy greens and herbs in the hydroponic vertical farm in the shop, and mushrooms in the cellar.

The first ever shop built uniquely to house these high-tech,high yield agricultural techniques, this new retail concept has the ambition to redefine food shopping in hyper-urban environments.

Verander voordat je moet | Jonathan Hertog – Director E-commerce & Digital – Delhaize

De supermarkt, één van de oudste detailhandelmodellen ter wereld, vertoont sinds enkele jaren een aantal gebreken: de marktgroei lijkt zijn hoogste punt bereikt te hebben, en nieuwe proposities dienen zich aan. Delhaize is zich er volledig van bewust dat de verwachtingen van haar klanten veranderen en dat ze zich hieraan moet aanpassen. Jonathan Hertog, Director E-commerce & Digital bij Delhaize, deelt de ontwikkelingen die het bedrijf momenteel doormaakt, namelijk enerzijds de digitale proposities in de winkels en online versnellen en anderzijds de rol van de winkel als geheel heroverwegen.

Netwerkdrink RetailDetail Food Congress 2019 – EINDE (1u00)

RETAILERS

Aanvraag kortingscode check-out
275
  • Excl. kosten & BTW

Korting

EARLY BIRD

Beschikbaar tot 24 september
€545
445
  • Excl. kosten & BTW

Korting

REGULAR

Beschikbaar vanaf 25 september
545
  • Excl. kosten & BTW

Voor

  • FMCG-fabrikanten (marketing, sales, logistiek)
  • Foodretail in HQ’s
  • Foodretail franchisenemers (zelfstandige winkeliers)
  • Managers uit foodservice en horecaketens
  • Consultants en dienstverleners in brede zin (logistiek, marketing, communicatie, IT,…)
  • Supermarkteigenaars

What's in it for

  • Best practices
  • Winning strategies
  • Netwerking
  • Ervaren professionals on stage

       TAAL

  • De meeste presentaties worden gegeven in het Nederlands.
  • Slides in het Engels of Nederlands

Met dank aan onze

Previous
Next
Scroll naar top